Baltijas nekustamo īpašumu attīstītāju forums: tehnoloģijas maina „spēles noteikumus”

Virtuālā un papildinātā realitāte, kas ļauj pabūt telpās  un uzburt to vēlamo izskatu, roboti, kas atbild uz klienta pieprasījumu, mājas, kas funkcionē ar balss komandām, interneta vietnes, kurās precīzi „nolasa” jūsu vēlmes un spēj pārdot īpašumus pāris dienu laikā... Tās ir jaunās tehnoloģijas, kas pasaulē tiek izmantotas jau tagad. Tehnoloģiju ietekmē mainās tradicionālais nekustamā īpašuma biznesa modelis, un ir jābūt sagatavotiem sīvai konkurencei, jo pavisam drīz šīs tehnoloģijas būs mūsu ikdiena. Tādēļ mainām savus „spēles noteikumus” (Let’s change the game!)!

Uz to 25. septembrī Rīgā, viesnīcā Radisson Blu Hotel Latvija,  notikušajāBaltijas nekustamo īpašumu (NĪ) attīstītāju forumā diskusijā „Kājaunās tehnoloģijas maina nekustamā īpašuma nozari” mudināja jauno tehnoloģiju eksperti. Viņi atzina: lai kādas tehnoloģijas netiktu izmantotas tagad vai izgudrotas nākotnē, tomēr galvenais fokuss joprojām ir cilvēks: viņš ar tām strādā, un tieši cilvēkam tās ir domātas.

Dzīve un bizness online

Šarunas Legeckas (Šarunas Legeckas), PlaceLive līdzdibinātājs un direktors, iepazīstināja ar tehnoloģijām, kuras novērtējuši NĪ nozares klienti ASV un Lielbritānijā, kā arī ar jaunākajām tendencēm. Uzņēmums PlaceLive izstrādā programmatūru un dažādus IT produktus NĪ nozarei, piemēram, vietnes homes.com, movebubble un retailspace.

Runājot par „karstajām tēmām” nozarē, speciālists minēja uzņēmumu Redfin – ļoti spēcīgu interneta zīmolu, kas tiek kotēts biržā un kas izvēlējies pilnīgi jaunu pieeju NĪ aģentu darbam: tie strādā online vidē. Speciālists šī uzņēmuma portālu salīdzināja ar tādiem gigantiem kā Facebook vai Amazon. „Šajā Forumā daudz tika runāts par millenials paaudzi, kas tagad nosaka toni pasaulē, par paaudzi, kas „dzīvo” online. Tāpēc, veidojot interneta platformas, tām jābūt atšķirīgām un darbspējīgām, nevis tādām, ko ikkatrs var pāris stundu laikā izveidot. Tādas interneta vietnes vairs nestrādā,” teica S. Legeckis. Redfin ir dažādi instrumenti, kā brokeri pārrauga sadarbību ar klientiem, palīdz veikt transakcijas, palīdz izvēlēties objektus u.tml. „Jāsaprot, ka jūs vairs neesat tikai NĪ uzņēmums, esot online uzņēmumam, ir jābūt ļoti cieši saistītam ar jaunām tehnoloģijām, tomēr brokeru loma nav zaudēta: viņu darbs ir būt klāt šīm online darbībām. Redfin pierāda, ka mūsdienās brokeriem ir jābūt ļoti izglītotiem tehnoloģiju jautājumos,” stāstīja eksperts.

Kā vēl vienu „karstu” novitāti S. Legeckis minēja vienu no pasaulē lielākajām brokeru franšīzēm Keller Williams, kuru online apkalpo 150 000 tūkstoši aģentu, un kurā ieguldīts miljards dolāru - ne tikai tehnoloģiju izstrādē, bet arī, lai piesaistītu atbilstošos speciālistus no citiem interneta uzņēmumiem. „Jūs, draugi, zināt, kā pārdot mājas, bet maz zināt, kā to izdarīt internetā, tādēļ jautājiet pēc palīdzības,” mudināja eksperts.  Viņš turpināja: esot aplēses, ka pašlaik ASV mājokļu tirgū strādājošo 1.5 miljonu aģentu vietā tuvāko piecu gadu laikā paliks vien 150 tūkstoši NĪ aģentu,- tieši tehnoloģiju ietekmē. Arī komisijas maksas mazinās, tomēr tehnoloģijas ļauj veikt lielāku apjomu darba, tāpēc aģenti kopumā nopelna  tikpat, cik „senos laikos”. Speciālists vērsa uzmanību arī uz divām jaunām, „trendīgām”, interneta vietnēm: Open door, kas pēc īpašuma pārdošanas piedāvājuma izvietošanas internetā, aprēķina tā vērtību un piedāvā to pārdot 3 dienu laikā. Arī Zillow izstrādājis līdzīgu interneta platformu.
„Tradicionālie biznesa modeļi mainās, un jums ir jāzina, kas notiek pasaulē un jābūt sagatavotiem sīvai konkurences cīņai, jo pavisam drīz šīs tehnoloģijas būs mūsu ikdiena,” teica S. Legeckis.

Kristaps Banga, Accenture Latvia Inovāciju vadītājs, atzina, ka šobrīd vairāk pazīstam dažādus interfeisus: skārienjūtīgas virsmas, interaktivitāti, bet nākotnē liela nozīme būs arī biometriskajiem rādījumiem (t.i. dati, kas atklāj cilvēka unikālās fiziskās pazīmes). Piemēram, jau pašlaik dažviet var pierakstīties („iečekoties”) lidojumam vai arī Amazon web servisā, izmantojot balsi. Arvien vairāk tiek izmantoti t.s. virtuālie aģenti: roboti, kas, piemēram, zvanu centros pieņem klientu zvanus. Tomēr šai jomā esot jādomā par uzņēmuma reputāciju, kā arī jāturpinu robotu pilnveidošana, lai tie spētu saprast klienta noskaņojumu, lai sarunas būtu pilnvērtīgas un intelektuāli atbilstošas. 

Eksperts mudināja iedomāties nākotni, kāda varētu izskatīties moderna darba telpa, piemēram, viesnīcas uzņemšanā, kur klientu neviens nesagaida, un tas var pierakstīties viesnīcā, piedāvājot savus biometriskos datus, vai arī moderna biroja telpa, kur tehnoloģiju ietekmē notiek sapulču telpas apsilde, gaismu ieslēgšana utt. pirms sapulces, un telpu noslodzes automātiska pārvaldīšana. 

Ne tikai virtuālā realitāte, kad ekrānos varat virtuāli pabūt kādā objektā, bet arī papildinātā realitāte ienāk mūsu ikdienā, kad, piemēram, klients kopā ar aģentu, izstaigājot mājokli, ar speciālām acenēm un vienu klikšķi var modelēt, kā izskatīsies, piemēram, zaļas sienas telpā. „Radot tehnoloģijas, mēs radām nākotni, bet tā tiek radīta cilvēkiem, kas tehnoloģijas lietos, un cilvēciskais faktors ir jāpatur prātā, tas ir visa procesa centrā. Tehnoloģiju izmantošana ļauj palielināt ātrumu. Un ātrums ir ļoti svarīgs mūsdienās, lai neatpaliktu no konkurentiem, kā arī, lai ekonomētu resursus,” teica K. Banga, kā piemēru resursu ekonomijai minot jaunu risinājumu LoopRocks, ko viņš salīdzināja ar Airnb (interneta vietne, kas ļauj cilvēkiem atrast īrējamas telpas, lai gan pašam Airnb nepieder neviena no tām). LoopRocks izstrādāts Zviedrijā, un risinājums ienāk arī Dānijā (platformas apgrozījums esot patiešām liels), un ir domāts rūpnieciskajai industrijai, izslēdzot starpniekus, ļaujot izmantot resursus savā starpā. Mainām spēles noteikumus – aicināja foruma dalībniekus K.Banga. (Let`s change the game!)

„Trampa metode”  interneta mārketingā 

Dmitrijs Savatejevs (Dmitry Savateev), RPGmedia agency direktors (Krievija) stāstīja par jaunām tendencēm interneta reklāmā. „Zināms, ka pēdējo gadu laikā tradicionālā NĪ reklāma internetā vairs nestrādā,” savu uzstāšanos sāka speciālists, skaidrojot, kāpēc tā. Mūsdienās ikviens, pat nezinot programmēšanu, var izveidot savu interneta lapu, līdz ar to tirgū ir daudz piedāvājumu (arī vecu), nav vienotas objektu datu bāzes, rezultātā potenciālajam klientam rodas nepareizs priekšstats par tirgu un tiek apgrūtināts darbs tiem aģentiem, kas izvieto internetā reālos piedāvājumus. Vēl viena problēma: ja pirms pāris gadiem varējām savu mājas lapu iekļaut TOP10 meklētāko lapu sarakstā un iegūt dabisku lietotāju pieplūdumu (apm.5 tūkst. lietotāju mēnesī), tagad to vairs nevar izdarīt, jo ir mainījušies meklēšanas sistēmu algoritmi un ir mainījusies arī plūsmas kvalitāte. Pat, ja jūs vēlēsieties iekļaut meklētājā jūsu saiti pēc 30-50 atslēgas vārdiem, tas nedos vajadzīgo efektu, arī teksta reklāma portālos ir ierobežota laikā un ir arī izmaksu ziņā dārga. Speciālists norādīja, ka mūsdienās ar standarta mājas lapu ar meklētāju vairs nevienu nepārsteigsim, tādēļ labai mājas lapai  būtu jābūt unikālai, maksimāli ērtai lietotājam no jebkuras platformas un noteikti tai ir jābūt labai datu bāzei.
D. Savatejevs norādīja, ka atšķiras arī klienta prasības, meklējot īpašumu: iekšējā tirgū klientam ir ierobežots laiks, kurā tam jāatrod īpašums, bet ārējo tirgu klientiem šādu laika ierobežojumu nav, tādēļ pēdējo gadu laikā darījumu noslēgšanas periods ir palielinājies. Speciālists Krievijā populārajā meklētājā Yandex veicis eksperimentu, secinot, ka Krievijā joprojām ir liela interese pēc īpašumiem Latvijā, bet kā šo interesi kontrolēt, ievirzot sev vēlamā gultnē? Kā vienu no pārbaudītiem, efektīviem variantiem Savatejevs demonstrēja no ASV prezidenta Donalda Trampa pirmsvēlēšanu kampaņas aizgūto metodi, ko izmantot NĪ pārdošanai. „Trampa komanda labi pazina savus vēlētājus un izveidoja vairāk nekā 175 000 reklāmpaziņojumu variācijas, lai vismaz viena trāpītu īstajā mērķī. Mēs šo „Trampa metodi” pielāgojām NĪ tirgum, tieši ārvalstu īpašumu meklētājiem, iegūstot iSales sistēmu,” skaidroja speciālists. iSales ir viena sākumlapa internetā, kurā var noskaidrot, kādā meklēšanas posmā ir klients un piedāvāt objektus tieši viņam, pēc tam, kad viņš ir atstājis savu pieprasījumu. Rezultātā atdeve un efektivitāte no šādas lapas esot 5 līdz 10 reizes augstāka nekā no „parastas” reklāmas lapas vai teksta reklāmām: t.i., ap 30 pieprasījumu pie 50 eiro reklāmas budžeta (lapas izveides). Šo tehnoloģiju aktīvi sākuši izmantot arī ASV NĪ aģenti, kas darbojas internetā, zināja teikt speciālists.

Gudrā māja – priekšrocība tirgū

Gļebs Kiseļevs (Gleb Kiselev), ECHOO dibinātājs, iepazīstināja ar t.s. gudro māju priekšrocībām, un šo tehnoloģiju, kura palīdz mājas funkcionēšanā ar telefona palīdzību, „uzvaras gājienu”. Ar šo tehnoloģiju palīdzību var kontrolēt temperatūru: ar termostatiem uz radiatoriem var panākt 40-50% ietaupījumu uz apkures un kondicionēšanas izdevumiem; pārvaldīt elektrības patēriņu un sasniegt līdz 35% līdzekļu ietaupījumu gada laikā; drošību - ar kameru palīdzību kontrolēt, kas uzturas telpās un ar detektoru palīdzību novērst uguns vai ūdens ietekmi uz telpām, vai arī no gudrajiem ledusskapjiem iegūt informāciju par produktiem tajos utt.

„Pastāv priekšstats, ka izveidot gudru māju ir dārgi un tas ir grūti izdarāms. Viss ir mainījies, jo arvien vairāk uzņēmumu ienākuši šajā tirgū, pat tādas, kuras ar šo jomu tradicionāli nesaistām, kā, piemēram, Google, Amazon vai IKEA. 2016. gadā šie uzņēmumi izveidojuši 80 miljonus gudro māju ierīču,” stāstīja speciālists.

Nu gudro māju tehnoloģijas var ierīkot jebkurā objektā, neko nenojaucot, pāris dienu laikā. Gudro māju var pārvaldīt no jebkuras vietas pasaulē, kur ir interneta pieslēgums, un var, piemēram, izmantojot savu balsti, pateikt: „Māja, ieslēdz gaismu tagad!”. Arvien plašākam kļūstot piedāvājumam, cenas krīt: ja, piemēram, pirms 15 gadiem šādu tehnoloģiju ierīkošana nelielā majoklī varēja izmaksāt ap 2-3 tūkst.eiro, tagad dažādas tehnoloģijas un ierīces var nopirkt veikalā un ierīkot pats. Baltijas tirgū gada laikā šim tehnoloģijām novērots 31% cenas kritums. ASV vairāk nekā 30 miljonos mājokļu jeb 24% mājsaimniecību ir ierīkotas gudrās mājas tehnoloģijas. 

Dati liecina, ka 77% Baltijas valstu iedzīvotāji labprāt iegādātos mājas, kurās iebūvētas gudrās tehnoloģijas. Tādēļ speciālists projektu attīstītājiem ieteica domāt par objektu aprīkošanu ar gudrajām sistēmām. Tādējādi šādi aprīkotus objektus var pozicionēt kā papildus luksusu, kas palielina īpašuma vērtību, teica G. Kiseļevs. 

Baltijas nekustamo īpašumu attīstītāju forums Rīgā norisinājās jau trešo reizi. Tas tiek organizēts, sadarbojoties Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijai LANĪDA ar Starptautisko nekustamo īpašumu federāciju FIABCI, sniedzot iespēju izzināt ne tikai tuvējo kaimiņu pieredzi projektu attīstībā, bet arī gūt ieskatu pasaulē vadošajās tendencēs. FIABCI kongresos un konferencēs vienmēr piedalās pasaules klases profesionāļi. 

Foruma programma: www.balticdevelopment.lv

Foruma spīkeru prezentācijas: šeit

Foruma foto: šeit 

Papildus informācija:
Irina Sjarki,
LANĪDA izpilddirektore
E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

Tālr.: 67332034

Pēdējo reizi rediģētsCeturtdiena, 05 Oktobris 2017 05:52
atpakaļ uz augšu